onsdag den 25. januar 2012

Bangkok- kinesisk nytår og mod DK igen

Mandag d. 23/1-2012
På vores sidste dag i Bangkok tog vi os god tid til morgenmaden og nød en sidste tur i poolen, inden vi mødtes med Nitaya.
Vi startede med at tage en flodtaxi og en Tuc Tuc til Grand Palace. Det var en meget stor oplevelse at se disse smukke bygninger, hvor Buddhas aske lå i den ene, Buddhas bibel i den anden og Smaragd Buddhaen var at opleve i den tredje.
Vi var også inde og se kongens kronsal samt vi så kongeslottet udefra. Det var dejligt at have en guide med, som kunne fortælle os om Buddhismen og historien bag disse bygninger. Stedet var fyldt med turister og er et absolut: "Must see" når man er i Bangkok.
Derefter gik vi igennem et marked og tog en helt proppet flodtaxi til den kinesiske bydel, hvor det var tydeligt at mærke at det kinesiske nytår var klar til at blive skudt i gang. Det blev åbnet ved at prinsessen og dronningen af Thailand kørte forbi folkemasserne. Vi ventede i to timer på, at de skulle komme, men det var en stor oplevelse. Der gik et sus igennem hele folkemassen, da de endelig kom og folk hujede og flagede og vinkede begejstret til de kongelige, da det kørte forbi. Og så kunne festen begynde. Der blev sat boder op overalt og ca. 30.000 mennesker festede i den kinesiske bydel. Festlighederne foregår 11 dage frem.
Derefter kørte vi hjem gennem byen i en Tuc Tuc til vores hotelområde. Det var som at sidde på en fælles motorcykel, der drønede gennem Bangkoks gader. (:-))
Vi fandt et center hvor vi fik: Thailandsk Hotpot til aftensmad og tilsidst nød vi en sidste is på rejsen, inden turen gik til lufthavnen. Vi fandt en taxa og betalte kun 200 Baht for at komme derud ( dvs 40 dkr. ca)
Rejsen hjem gik rigtig fint, selvom det først var kl. 02:30 om natten af flyet lettede fra Bangkok Pigerne klarede det utrolig flot. Vi var så heldige at have private skærme i flyet, så vi selv kunne vælge, hvilke film, vi ville se. Man kunne også spille spil. Derfor gik rejsen rigtig stærkt. Jeg nåede at se næsten tre film på vej hjem. Vi mellemlandede i Amsterdam og landede planmæssigt i Kastrup kl. 11:45 i et smukt, solbekinnet og frostklart Danmark.
Vi kom hjem til en dejlig velkomsthilsen, flag og balloner samt et fyldt køleskab. Tak Atte, Britt og drenge!!! (:-)) Det var så mærkeligt at træde ind i vores store, lyse hus igen efter at have været så længe væk. Hvor har vi dog meget plads. Vi har jo efterhånden vænnet os til at bo på få kvadratmeter på rejsen.
Vi holdt os kørende indtil kl. 19-20 stykker om aftenen, hvor vi gik i seng. Pigerne legede, legede og legede hele eftermiddagen, og virkede ikke til at være specielt trætte. Kristian og jeg var helt øre i hovedet, men vi fik pakket ud og det var skønt at kunne putte sig sin egen seng igen under en dejlig varm dyne.

Simone foran Grand Palace

Dæmon fordi den har sko på

Abe fordi den har bare tæer