søndag den 22. januar 2012

Bangkok- verdens varmeste by

Vi ankom til Bangkok i går aftes og bor nu på et luksushotel: "Centre Point hotel" på 28.etage, hvor vi fra tagterrassen har en flot udsigt til alle de mange skyskrabere, der tårner op i byen.
Vi frygtede at komme til den pulserende storby Bangkok efter en dejlig uge på den fredelige bounty-ø: "Phu Quoc", men oplevelsen af byen er helt anderledes, end vi forestillede os. Det er en stor by med 12 mio. indbyggere, skyskrabere og masser af trafik, men det føles mere roligt at være her. Der er næsten ingen scootere som i Hanoi eller HCMC, men stort set kun biler. Der dyttes sjældent- altså er her meget mere ro i forhold til de vietnamesiske storbyer. Der er orden, renlighed og vagter overalt, plus at folk her er utrolig hjælpsomme, imødekommende og taler meget bedre engelsk end i Vietnam. Det føles som en meget tryg og vestlig by at færdes i.

I dag nød vi en stor, lækker morgenbuffet på hotellet, hvor det for første gang på vores lange rejse var muligt at få cornflakes og havregryn til morgenmad. Er I klar over hvor meget, vi har savnet det? (:-))

Nitaya (vores thailandske guide) hentede os i Lobbyen ved 09:30-tiden, og så kørte vi med bus sammen med hende hen til den kirke, hun kommer i, hvor vi deltog i en gudstjeneste. Det var en rigtig god oplevelse. Menigheden var utrolig søde og imødekommende, og vi var heldige at prædiken denne søndag var på engelsk. Al lovsang var på thailandsk, men vi deltog så godt vi kunne. Der var et par sange, vi kunne genkende: "Give thanks with a grateful heart" og  "Amazing grace" som vi sang med på.
Pigerne havde forståeligt nok svært ved at bevare koncentrationen, da de ikke forstod noget af det der blev sagt eller sunget, men jeg fik heldigvis fat i papir og blyanter til dem, og så var de godt underholdt under gudstjenesten. Bagefter var der fælles frokost, da hver familie skiftes til at lave frokost til hele menigheden. En god ordning. Sørme om der ikke også kom en ishandler forbi, da vi var færdige med at spise. Jeg troede først, det var en pølsemand, for han havde hotdogbrød på vognen, men det er fordi de spiser is inde i hotdogbrød hernede. Vi fik dog lov til at få vores is i bægre. Et bæger fyldt med is kostede 10 Baht (Dvs 2 dkr).

Efter gudstjenesten tog Nitaya os med hen til det slumkvarter, hvor hun er vokset op, og hvor hun arbejder med børn og unge. De lærer dem at spille traditionel Thai-musik, lærer dem traditionelle Thai-danse samt  de kan modtage engelskundervisning. Derudover fortæller de dem historier fra Bibelen. Børn og unge fra kvarteret kommer efter skole hver dag.
Nitaya forsøgte at lære Simone at spille på instrumentet: "Kim". En sjov udfordring.

Derefter kørte vi hjem til hotellet, hvor vi tog en tur i poolen. Jeg troede først at poolen lå på tagterassen, men det viste sig, at den ligger på 5 sal, hvilket er smart, for så giver hotellet skygge dernede det meste af dagen. Her er ca. 30 grader varmt om dagen og solskin, så man søger al den skygge, man kan få i dagtimerne. Om aftenen er her 28 grader varmt.

Resten af eftermiddagen slappede vi af på vores dejlige hotelværelse, fik en lur og lavede skoleopgaver.

Her til aften har vi været ude i det pulserende Bangkok. Vi var inde i et kæmpestort shopping center. Jeg har ikke før i mit liv været i et så stort center. Mange af butikkerne derinde finder man også i typiske danske shoppingcentre eller på strøget. Godt det er en familietur, jeg er på og ikke en venindetur, for man kan hurtigt bruge nogle penge, da man kan betale med visa overalt (;-))
Vi spiste aftensmad på en japansk restaurant, hvor vi sendte mange kærlige tanker til Fam. Risager, da der var mange lækre slags sushi at vælge imellem i buffeten. Mums.

Nitaya foran kirken

Slumkvarteret, hvor Nitaya arbejder

Nitaya lærer Simone at spille på "Kim"

Udsigten fra vores hotelværelse. Det høje tårn man kan se er Bangkoks højeste. Det er 309 meter højt.

Vores hotel fotograferet fra poolen. Vo bor på etagen lige under den grønne bevoksning.

Adea nyder en tur i poolen

Man kan købe lyserøde æg i SevenEleven her. Er der nogle derude der kan komme med en forklaring på hvorfor?