torsdag den 12. januar 2012

Mekongdeltaet dag 1

I dag er vi rejst længere sydpå til Mekongdeltaet. Her er utrolig frodigt. Der er kokospalmer (også en sort der trives i fugtige, mudrede områder), bananpalmer, kakaotræer, alverdens frugttræer (heriblandt ananas samt andre eksotiske vietnamesiske frugter, som jeg ikke husker navnene på). Vi startede i My Tho, hvor vi i deltaet besøgte lokalbefolkningen, der serverede honningthe, friske tropiske frugter samt spillede traditionel vietnamesisk musik for os. Herfra sejlede vi på Mekongfloden (den mest fredfyldte sejltur, jeg nogensinde har oplevet. Jeg følte fred dybt ind i sjælen, og tror jeg vil prøve at fremkalde mig denne følelse, når jeg får tid til at stoppe op på en fortravlet hverdag, når jeg kommer hjem). Vi sejlede ud til et sted, hvor vi så, hvordan de producerede kokosnøddeslik, som var utroligt lækkert. Vi fik heldigvis mange smagsprøver og købte også lidt med hjem.
De modige fik også lov til at holde deres python-slange, og pigerne nød at kæle og lege med de søde hundehvalpe, der var på stedet.
Derefter sejlede vi med en motoriseret båd ud til: "Turtle Island", hvor vi spiste frokost. Vi sad til bords med et meget sødt par (en koreansk pige og en amerikansk fyr).

Videre herfra gik turen til en kæmpestatue af Buddha i My Tho og derfra til Can Tho, hvor vi befinder os nu. Tæt på Can Tho havde fabriksarbejderne fra de nærliggende tøj-og skofabrikker lige fået fri fra arbejde, da vi kørte forbi ved 16-tiden, så der var meget trafik på vejen. Guiden fortalte, at en fabriksarbejder i gennemsnit tjener ca 100 USD om måneden.
I Can Tho spiste vi aftensmad. Kristian prøvede at spise slange, og det var slet ikke så tosset endda. Det smagte meget som kalkun, syntes han. Pigernes største oplevelse på restauranten var, at der kravlede syv gekkoer rundt på væggende derinde, som de fulgte nøje.
Der var et vældigt "leben" i byen efter mørkets frembrud. Mange var ude at spise eller handlede på natmarkedet.
I morgen går turen til: "Det flydende marked", som vi glæder os til at opleve.

Mekongdeltaets fantastiske frodighed

Modige Simone stikker med guidens hjælp fingeren ind i en bitavle for at smage på den lokale honning

Sødt og smagfuld honningthe

Fredfyldt sejltur på Mekongfloden

Fremstilling af kokosnøddeslik

Pakning af kokosnøddeslik

Modige Lotte holder familiens pythonslange. Tror det er god terapi mod min generelle angst for slanger. Faktisk var den meget blød at holde, og jeg kunne mærke de stærke muskler indeni den.

Simone og Adea kæler med en af de søde hundehvalpe

Den store Buddha-statue. Læg mærke til hvor små pigerne er i forhold til den!

Typisk vietnamesisk guesthouse standard. Det er dog første gang hernede, vi sover i fire senge. Normalt sover vi i to store dobbeltsenge. De kunne godt lære noget om god dansk hygge i Vietnam fremfor bare at sætte to store lysstofrør op på væggen . Desuden mangler der efter min smag lidt billeder på væggen, et par puder, planter eller et par natlamper. Det ville gøre det mere hjemligt og hyggeligt.

Sådanne toiletter møder man mange af på sin vej hernede. Ikke just den skønneste måde at gå på toilet på, men pigerne er efterhånden blevet gode til at bruge dem. I starten syntes de, det var meget ulækkert.

1. Slangekvinden Lotte, bidronningen Simone og kagekonen Adea ... Ang. hundehvalpene: Vi så lige et indslag i TV-Avisen, at en hundehandler var blevet pågrebet på grænsen mellem Cambodia og Vietnam med en kæmpelastbil fyldt med hunde i kummerligt små bure. På vej til Kina, hvor de jo spiser hunde ... ...
    Toiletterne er vel nok smarte ... og mest mandevenlige, ikke? Hvis man kan ramme!
    Vi er helt vilde med kineserhatte-billedet. Stemningsfuldt!
    Og så det alvorlige: Kan kristian også nyde ferien ... eller bliver han ringet op af sit firma undervejs?
    Her i DK har vi haft endnu en dag med blæsevejr og et ordentligt skvat regn. Silkeborgsøerne er ved at gå over deres bredder! I den kommende weekend skulle der komme sne og kulde - måske også i næste uge - vi får se. Dagen er nu tiltraget med 30 minutter - man kan godt mærke det, især om eftermiddagen.
    Kærlig hilsen MMMF

2. Ja! Er vi ikke bare modige? (:-)) Tak for de søde navne, du har givet os (:-))h
    Skræmmende med hundehandleren, du fortæller om. Godt han blev pågrebet. De hunde vi har mødt hernede har været utrolig fredelige. og man oplever faktisk flere steder, at de har hunde som kæledyr og at de ikke blot bliver betragtet som noget, man kan spise. Der er dog meget få hunde hernede i f.eks.Hanoi, hvis man sammenligner med Kbh, men må indrømme jeg nyder, at det også betyder meget, meget færre hundelorte på gader og stræder.
    Ja det er virkelig nogle uhumske toiletter, og de fleste steder skal man huske selv at medbringe noget at tørre sig med og ikke forvente, at der er en sæbe, man kan bruge, når man skal vaske hænder bagefter. Godt vi har håndsprit med hjemmefra.
    I kan tro Kristian kan nyde ferien. Det eneste arbejde han har lavet hernede er at besvare en sms plus han har modtaget et tlfopkald, da vi var i Hoi An, så det er skønt.
    Sikke al den regn og blæst, der har været i DK, mens vi har væet bortrejst. Typisk dansk vintervejr. Vi håber på sne, når vi kommer hjem. Dejligt er det at dagen allerede er tiltaget med 30 min. Vi går mod lysere tider!! (:-))
    Knus og godnatkram til jer herfra!